خبرها > «مشق شب»‌های محمد احصائی

«مشق شب»‌های محمد احصائی در گالری گلستان
۱۴ تا ۲۶ آبان ۱۴۰۰ 

مشق شب، ۱۳۹۹

«مشق شب»‌های محمد احصائی عنوان نمایشگاه و کتابی است که بهزاد حاتم از خوشنویسی‌های نستعلیق محمد احصائی در ایام قرنطینه‌ی همه‌گیری کووید-۱۹ در دو سال اخیر برگزار می‌کند.

«نه ده سالی قرآن نوشته بودم، دستم نستعلیق ننوشته بود. دلم برای نستعلیق تنگ شده بود. کرونا هم  آمده بود گفتم بنشینم مشق بنویسم، مشق شب.»

«این نه سیاه مشقه، نه مشق پاک‌نویسه… میشه بهش گفت یک نوع ذکر… ذکر تصویری کلمات.»

«چیز جدیدی پیدا شده بدون حضور من، بدون تصمیم من، بدون تصمیم من، چیز غریبه و نویی‌ست. وقتی از این‌ها فاصله می‌گیرم می‌بینم چیز مدرنیه.»

احصایی درباره‌ی این مجموعه خوشنویسی می‌گوید: «در کتاب گلستان هنر آمده است یکی از خوشنویسانی که مدتی در حدود یک هفته مشق نکرده به همکارش می‌نویسد و فغان می‌کند که خوشنویسی از یادم رفته است! – نقل به مضمون – این بود که شب‌ها در سکوت، نشستم به مشق‌کردن «مشق‌های کرونا» و حریصانه! حتی بعضی تا ساعاتی از نیمه‌شب گذشته. روی صفحات دفترچه‌هایی برای تحریر روزمره و نه مناسب خوشنویس. به قصد مشق چون هنرجوی مبتدی‌ای که از مشق‌کردن عقب مانده باشد. بعضی که حالم را می‌پرسیدند صفحاتی برایشان می‌فرستادم.» به قول ایشان با دیدن این آثار «خواهید دید که چرا ۸۲ ساله‌ای این چنین ملزم به مشق است!»

این نمایشگاه از جمعه ۱۴ آبان به مدت دوازده روز در گالری گلستان برگزار می‌شود.